torsdag 30 april 2015

Där mitt hjärta bor

Nedan ser ni några bilder från det vackraste jag vet. Landskapet jag bor i ger mig energi och en enorm glädje. Här är jag född och uppvuxen och hit vill jag komma varje sommar i resten av mitt liv.

Varför skriver jag så? Jo, i slutet av sommaren kommer vi att lämna vackra Skåne och flytta upp till Gävle i Gästrikland. Ca 80 mil norrut landar en familj med mamma, pappa, två barn och en katt. Mannen i familjen har ett arbete som inte längre behöver honom och tusen andra personer längre. Alltså gjorde han slag i saken och sökte sig vidare, långt vidare. Tack och lov har vi både mannens föräldrar och hans bror med familj där uppe. Vi kommer att vara i trygga händer och det blir till att komma "hem" för en av oss. Jag kommer att lämna min trygghet och kliva in i en ny värld. För barnen blir det också en stor ruckning av vardagen. Sonen bodde sitt första år i Stockholm, men det är inget han minns. Så det blir en rejäl omställning för honom och lillasyster.

Vad känner jag? Känslorna far omkring på insidan och det är med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot att lämna denna fantastiska plats för det nya. I tre månaders tid kommer jag att gå omkring och spara in alla vackra vyer och sätta mina sinnen på 100%. Idag slog den första blomsterknoppen ut på det stora plommonträdet i trädgården. Nu väntar vi på de andra träden, både bigarå och äpple är på god väg. På andra sidan vägen skiftar det i grönt och gult. Rapsen slår ut mer för var dag som går och alldeles snart har vi gula fält åt alla håll. Himmel, vad jag kommer att sakna den här platsen.

Nu har vi ett hus att sälja, en ny bostad att finna, avslut i vardagen och uppstart av ny vardag på gång. Tusen tack för att vi får vara kvar här nere under senvår och sommar. Det blir många stunder i skogen och längs grusvägen.

Kivik en härlig sommardag.

Längs vackra Hörjelvägen.

Under det stora äppelträdet i trädgården.

Ett av alla de goda äpplen trädgården flödar över av i slutet av sommaren.

6 kommentarer:

  1. 😢. Det är spännande...men såå ledsamt😘

    SvaraRadera
  2. 😢. Det är spännande...men såå ledsamt😘

    SvaraRadera
  3. Jag önskar er lycka till med allt.

    SvaraRadera
  4. Lycka till! Jag lämnade Italien och hamnade i Skåne...det gick bra :-)...jag landade i ett vackert landskap, precis som du skrev!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Jag känner att det kommer att bli väldigt bra uppe i Gävle, men naturen där är inte alls som här i min del av Skåne. Allt har sin tjusning och mitt Skåne kommer att finnas kvar när jag vill hälsa på.

      Radera