lördag 9 maj 2015

I skogen med dottern

Idag var det avslutning med Mullegänget. Dottern hade för första gången en alldeles egen ryggsäck med sin nya rosa termos i. Jag följde med som vanligt och det blev några roliga timmar i skogen vid Kronovalls naturreservat (Store Vång). Barnen fick träffa Mulle och leka med henom. Därefter var det dags för efterlängtad fika. Det är konstigt hur fort barnen vill äta. De hinner knappt komma ut i naturen förrän den ena efter den andra börjar prata om hur gott det skulle vara med fika.

När smörgåsar, bullar, yoghurt och varm choklad låg i magen var det dags för pyssel. Några barn gick iväg en bit och gjorde garnbollar. De andra stannade kvar och fick varsin pysselbok att rita i, eller så fick de göra något med tjocka piprensare. Pojkarna kastade sig ut i skogen där de hittade gigantista grenar att bära omkring på. En av grabbarna blev kissnödig och jag hängde med en bit på vägen för att ge trygghet. Mina ögon föll på ett fågelbo i ett litet träd. Ett alldeles underbart vackert fågelbo. När jag tittade närmare så jag att det låg fyra små ägg däri. Turkosa ägg med prickar. Lite som sagoägg. Inga barn tilläts titta mer än på min mobilskärm då jag tyckte att risken för att boet skulle förstöras var väldigt stor.

Som taget ur en saga

Skogen var alldeles krispig och överallt var nya blad på väg att vecklas ut. Det är nu naturen är som mest tilltalande och hoppfull. Om några veckor har allt det ljusa övergått i en djupare färg och då kommer alla färgglada blommor att ha börjat slå ut. Tänk så underbart.

På vänster sida ligger naturreservatet Store Vång (Kronovall)

På hemmaplan har det hänt en del idag. Maken har målat lite av varje, just nu står han i gamla hönshuset och fixar det vi skulle ha gjort ett bra tag (ett oerhört långt tag). Min pappa har också varit här idag. Han är en klippa, familjens egen McGyver. Inne i bostadshuset har jag tömt barnens hyllor i vardagsrummet och fått ner dotterns alla gosedjur i flyttlådor. Dessutom har en del leksaker rensats i tre grupper. De som ska sparas, de som ska skänkas och sånt som inte alls är lönt att göra annat med än att slänga. Jag är väldigt trött och vill inget hellre än att bara sjunka ner i soffan och se några avsnitt av Game of Thrones. Vi har inte ens sett klart säsong tre, så gissa om jag är snabb på att byta kanal när det kommer reklam för senaste säsongen.

Imorgon har sonen fotbollscup halva dagen och jag känner en stor oro i kroppen över att inte hinna med allt som ska göras inför fotograferingen. Men, det löser sig. Det gör det alltid. På nåt vis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar