fredag 29 maj 2015

Idyll till salu

Jag skriver som en mäklare, "Idyll till salu". För det är verkligen en idyll. Nu mer än vanligt. All denna grönska och de tusentals blommor som finns överallt gör att det känns som vi hamnat i Körsbärsdalen (som visserligen inte ligger speciellt långt härifrån). Underbara älskade Skåne.


Det är fredag och dagen blev lite annorlunda mot vad jag planerat. Dottern vaknade med magont och visade sig vara ganska dålig däri också. Sonen hade rosiga kinder och huvudvärk så de båda är hemma idag. Lillasyster skulle egentligen till en kompis och leka medan jag var på jobbet. Nu blir det istället så att jag är hemma med barnen på förmiddagen och vid lunch kommer mannen i huset hem och roddar eftermiddagen.

Solen skiner ner på rapsfältet och gör det gula ännu mer lysande. Näktergalen sitter på sin plats och sjunger oavbrutet, dygnet runt. Jag hoppas att den stannar länge i år. Jag hoppas också att både raps, syrén och äppelblommorna förgyller utsikten i några veckor till. Snart är det skolavslutning och sommarlov. För första gången kommer barnen att vara lediga hela sommaren. Precis som jag var för hundra år sen. En ynnest att få spendera nästan hela sommaren i en idyll i sydöstra Skåne. De sista veckorna innan vardagen kommer igång håller vi på att installera oss och bygga ett nytt "hemma" i Gävle. Då blir det helt annorlunda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar