fredag 1 maj 2015

Kosläpp och årets första åska

Första maj och ännu ett steg närmare värme. Dagen till ära passade grannen på att släppa ut korna ur stallet. Vad lyckliga de blev! Jag och barnen fick hälsa på både kalvar, kvigor, ungtjurar och mjölkkossor. Dottern höll för näsan och tyckte att det luktade förfärligt illa. Det känns fint att barnen har fått se ett äkta kosläpp på hemmaplan. På Instagram ligger det en kort snutt från när en av kossorna tog de första skutten ut ur stallet. Klicka här för att komma dit.

Kosläpp hos grannen

Efter lunchen trotsade jag huvudvärken och gav mig ut på en joggingtur. Sprang bort mot Kåseholm och vände när halva sträckan var avklarad. Det är underbart att komma lufsande mellan två rapsfält. Dofterna är inte så starka ännu så det är inget störande alls. Ju närmare hem jag kom desto mörkare blev himlen. Precis när ytterdörren stängts bakom mig började det mullra på himlen och stora regndroppar slog mot plattorna. Årets första åskskur var här! Jag gillar åska men har stor respekt för den. Undras tro hur det åskar uppe i Gävle? Här nere i Skåne (i min del, sydöst) slår det gärna ner både här och var. Jag har sett en åskboll komma farande genom rummet och flera gånger har det kommit blixtar ur eluttag när jag stått i närheten. Det är en fantastisk känsla att stå på ovanvåningen i huset och se hur blixtarna far fram och tillbaka över himlen. Lika obehagligt är det att ligga i sängen och känna hur huset skakar när åskovädret rullar fram och tillbaka över huset i flera timmar.

Löptur vid Kåseholm

Ikväll var det meningen att sonen och maken skulle åka med Strövarna (Friluftsfrämjandet) till Christinehofs ekopark för en natts camping i det fria. Tyvärr fick sonen feber igår och nu sover han tungt i soffan. Det får bli en lugn kväll hemma istället. Jag har lovat lillasyster att vi ska ha hemmabio och fredagsgos. Imorgon åker hon och jag till Christinehof för att möta upp Mullegänget där och ha några roliga timmar i skogen. Ett perfekt tillfälle att samla goa bilder och minnen i huvudet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar