lördag 20 juni 2015

Bästa midsommar på länge


Regnet har varit ett stående inslag den här midsommarhelgen. Men vad gör det när allt annat har varit toppen!

Midsommarafton firades ihop med mamma och pappa, min syster och två andra par i bekantskapskretsen. Vi började redan klockan två då tanken var att en majstång skulle resas och därefter var det planerat för dans. Så blev det inte, istället skjulade alla under terasstaket och diskuterade väder och flytt. Mamma och pappas grannar håller också på att sälja sitt hus och de har samma mäklare som vi. Tråkigt nog är deras underbara lilla hus inte lättsålt. Det är gammalt, pittoreskt och passar bra för ett par med mycket energi och kärlek till huset. Jag håller tummarna för att det löser sig inom de närmaste dagarna så att grannarna kan slappna av (hur lätt det nu är) och koncentrera sig på att få en fin sista sommar i deras lilla idyll.

Vi åt förrätt (bortsett från tre av oss som inte tål mjölk) och sen blev det sill och potatis, snaps och glada skratt. I bakgrunden spelades sommarmusik och allsång bröt ut vid flera tillfällen. När maten låg i magen och disken burits ut fortsatte prat och sång. Klockan tickade på och regnet smattrade mot taket. Barnen satt i soffan och tittade på film och kom inte in till oss förrän vi ropade att det var dags för jordgubbar med grädde.

Vid åttatiden tackade gästerna för sig och kvar blev familjen. Vi pratade vidare, sjöng, skrattade och lite senare på kvällen drogs en lång omgång med charader igång. Det var oerhört roligt och jag kände mig pigg när vi strax före klockan ett plockade undan och gick mot sängen. Då hade familjebanden djupnat ännu ett snäpp och det var med ett stort leende som jag kröp in under täcket och pussade min älskade man godnatt.

Klockan var inte många minuter över sju när dottern ropade imorse. Hon fick stanna kvar i sängen en stund till innan hon och jag gick ner och satte oss i soffan. Sen kom storebror ner och vi tog en omgång charader fram till pappsen vaknade och var med i leken ett några omgångar.
Klockan var halv elva när frukosten avnjöts. Jag åt alldeles för mycket, det var så gott. Sol och regn avlöste varann utanför fönstren och vi gick in och ut. Grannen behövde hjälp att bära ner en urtung massagestol från ovanvåningen och vi var fyra stycken som slet och drog för att få ner den. Till slut stod stolen på farstubron och i samma stund började det regna igen. Jag kände mig helt slut och väldigt sned i ryggen. För att inte tala om hur varm jag var. Pustade ut en stund innan vi gick till galleriet och valde ut några fina tavlor att ta med oss till nya hemmet i Gävle.

Innan det var dags att åka hem gjordes det tabberas på jordgubbarna och just då öppnade sig himlen helt och hållet. Jättedroppar studsade mot marken och det blev nästan översvämning här och var. I en kort paus passade vi på att tacka för oss och åka hem till oss igen. Barnen har fått lördagsgodis och jag smuttar på ett glas vin och slötittar på friidrott på tv. Ungarna tjatar om mat och det enda jag vill är att sjunka ner i soffan och njuta av lugnet. Jag ska nog hinna med båda delar. Först mat, sen vila.

Fortsatt trevlig midsommar!

1 kommentar:

  1. Underbar bild Sandra. :) Kul att läsa om er lyckade Midsommar. Kram Bosse

    SvaraRadera