torsdag 4 juni 2015

Stunder i livet



Jag var på lasarettet i Ystad i förmiddags för att göra en ultraljudsundersökning av gallblåsan. Besöket gick fort och läkaren var fåordig. Hon kollade runt, tog bilder och informerade mig om att jag har flera gallstenar och dessutom kronisk inflammation. Fick inga svar på vad det är, hon hänvisade till min läkare och att han kommer att kontakta kirurgen. Torkade av magen och klädde på mig. Gick ut till bilen och lät tårarna forsa ner längs kinderna. Pratade med min man och han försökte lugna mig. Tänk så mycket som händer just nu. Jag har svårt att ta in det samtidigt som jag ska arbeta med min stressnivå och den utmattning som ligger och maler.

För att komma ner i en acceptabel nivå körde jag från Ystad och rakt ut i naturen. Närmare bestämt till Fyledalen och den magiska känsla som finns där. Stannade flera gånger för att gå ut och fota och andas. Fönstret på min sida var nervevat och hela tiden sjöng näktergalarna för mig. Dofterna, ljuden och alla fina vyer fick tårarna att rinna igen. Tacksamhetstårar och saknadstårar. Pratade lite med kossorna och de små långbenta kalvarna. De tittade på mig och återgick till sitt idisslande. Vad skönt det är att prata med djur. De varken avbryter eller svarar. Jag vet inte ens om de lyssnar. Bara känslan av att någon finns i närheten när orden flödar ur munnen känns tryggt.




När jag kom hem blev det äntligen tillfälle att få mat i magen. Pratade med mamma en timme och på eftermiddagen slocknade jag i soffan en stund. Varje dag har sömnen hoppat på mig när det blivit eftermiddag. Antar att det är kroppens sätt att försöka återhämta sig. Snart nog ska jag få sova mera.

Maken arbetade sin sista dag inne i Lund idag. Han sa hej då till alla arbetskamrater och fick djungelolja, mygghatt och en fin halmbock med tillhörande tändstickor i present. Väldigt Gävleinspirerat. Barnen har en vecka och en dag kvar innan det är sommarlov för dem. Jag får streta på och försöka kombinera vila med roligheter och jobb. Det tänker jag inte tänka på mer just nu. För just nu lyser solen och himlen är klarblå. Sommarkänslan börjar infinna sig mer och mer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar