fredag 26 juni 2015

Vårt hus är sålt! Vårt hus är sålt...

Vad skönt det är att kunna säga att huset är sålt. Det är en sten som lättat från bröstet. En av de vackraste stenarna i mitt liv som jag burit med glädje och oro. Vi har en månad kvar innan det är dags att säga farväl och ta nästa kliv i livet.

Men oj! Vad läskigt det är att säga att huset är sålt. Min trygghet, ett lugn att landa i och en trädgård att älska. Det ska överlämnas till någon annan. Om en månad är det någon annan som ska låsa upp ytterdörren, ställa skorna vid sidan och därefter vara hemma. De ska vara hemma i vårt hem. Fast, vårt hem är då ca åttio mil bort och alldeles okänt. Hem är där jag är och just nu är jag här så oerhört mycket att det nästan gör ont att tänka på att det snart inte är hemma längre. Att det är borta och allt vackert jag älskar här ska älskas av någon annan. Nu blev jag faktiskt svartsjuk!

Jag har en månad på mig att älska klart, att ta farväl och önska allt gott i framtiden. Tack huset för att du lånat ut dig till oss i åtta år. Nu är det dags för mig och min familj att gå vidare och lägga vår kärlek på något annat. Men jag älskar dig ändå, du kommer alltid att finnas i mitt hjärta.

Vi firade igår, hela familjen. Vi åkte till affären och köpte hem plockmat, lite av varje så att alla skulle bli nöjda. Sen skålade vi i rosé och jordgubbssaft. Lite senare gick jag och maken ut i trädgården och skålade en extra gång. Vi lyfte glasen mot huset och kände den svala kvällsluften mot huden. Vi skålade i Jura Profhecy och njöt av stunden.




En månad kvar, eller rättare sagt, knappt fem veckor kvar. Under den tiden ska vi hinna med en hel del. Förhoppningsvis ska det bli sommar så att det går att vara ute och roa sig utan att fingrar och tår blir alldeles blåa. Vi ska rensa huset på sånt som inte behövs eller får plats i det nya huset. Vi ska rensa förrådet - vilket jätteprojekt! Det blir till att koppla bort en stor del av känsloregistret och istället plocka fram det sunda förnuftet som vet vad som verkligen behövs och får plats.

Vi ska också hinna med att träffa vänner, jag ska jobba mina tre dagar i veckan, nästa helg åker jag och min syster ut i skogen för vår årliga campingtur, dottern ska ha ett tidigarelagt femårskalas för sina vänner och slutligen blir det födelsedagskalas för större delen av familjen. Jag funderar på att börja ta koffein intravenöst för att orka med allting. Eller så får jag gå in i good enough mode, gilla läget helt enkelt. Jag väljer det sista och jag tänker börja med det redan nu.

Trevlig helg!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar