måndag 6 juli 2015

En helg i naturen - Haväng


Vilken fantastisk helg jag har haft! I fredags eftermiddag hämtade min syster upp mig för en helg i naturen. Siktet var inställt på Frostavallen men ett antal timmar senare slog vi läger i Haväng istället. Vi kom precis när solen påbörjat sin vandring nedåt över himlen. Tältet slogs upp och kvällsmaten dukades fram. Räkor, baguette och vin på en filt med utsikt över havet. Helt perfekt.


När solen försvunnit bakom horisonten dök månen upp och speglade sig i Östersjön. Det enda som hördes var vågskvalp, ett och annat får, några kvällspigga måsar och vårt skratt. Vi somnade gott den kvällen.


Jag väcktes av ett "Sandra" tidigt på lördagsmorgonen. Min syster hade varit ute ett ärende och frågade om jag ville se soluppgången. Efter en minuts betänketid masade jag mig fram till tältöppningen och såg skådespelet genom sömndruckna ögon. Underbart, rasande tidigt.


Sömnen infann sig till slut igen och det blev några timmar till innan värmen utifrån gjorde det stört omöjligt att stanna kvar i tältet. Efter frukosten blev det ett dopp i havet, jag har aldrig varit med om ett så skönt bad i den delen av Östersjön. Ljummet och klart vatten, endast sällskap av några små fiskar som kollade in våra vita ben.

Väskorna packades och kropparna preparerades med ett tjockt lager solkräm innan det var dags att leta upp skugga och en annan utsikt. Fälten fylldes av den ena bilen efter den andra, alla ville till stranden. Vi letade upp en behaglig plats under några ekar där lunchen intogs (stort tack till Ikea-familykortet som räddade oss från att behöva slita upp avocadosen). Naturen var bedårande vacker och varje liten blomma fick hjärtat att hoppa till av lycka. I bakgrunden hördes stånket och visslan från Ångloket som puffade sig fram mellan Brösarps station och Sankt Olof. Under senare delen av eftermiddagen traskade vi upp och satte oss på en backe som bjöd på finfin utsikt över den mest välbesökta delen av stranden. Temperaturen låg på 30 grader och det var oerhört tacksamt att få sitta i skuggan och njuta.


Så fort vi kom tillbaka till tältplatsen blev det fika och något gott att dricka till det. Sen bytte vi om till bikini och hoppade i havet igen. Nu fanns det både sjögräs och tång intill en del av stranden, men det räckte med att gå ett tiotal meter åt vänster så var vattnet rent igen. Vilken lyx det är att få bo så nära havet och milslång sandstrand. Ja, det är en lyx jag kan njuta av i tre veckor till innan det är dags att ta sig an de norrländska myggen.



Stormköket plockades fram och det blev Tomatsås med bönor och oliver till kvällsmat. Vi satt vid backkanten och njöt i stora drag av utsikten och ett glas gott vin. Solen gick ner och fåren kom fram för att äta. Ollonborrarna vaknade till, precis som de gjorde på fredagskvällen, och började jaga oss. De siktade mot huvudet och både jag och min syster skrek och skrattade omvartannat. Vi tog helt enkelt en promenad. Lite gå, lite springa och lite fotografera. Det var väldigt svårt att somna den kvällen eftersom värmen låg kvar i luften och det var väldigt fuktigt i tältet. Klockan ställdes in på ringning i lagom tid för att hinna se soluppgången. Tyvärr låg det tjocka dimmoln ute över havet så solen gjorde sin entré bakom den. Vi fick helt enkelt gå och lägga oss igen och försöka somna om.


Om lördagsmorgonen var varm så var söndagsmorgonen stekhet. Det var alldeles för varmt att sitta på filten i solen och äta frukost, bakom bilen var det mycket bättre. Direkt efter frukosten gick vi ner till havet och badade. Jag är lite av en badkruka, vatten är obehagligt stort och läskigt. Men jag både simmade och doppade håret. Medan vi torkade i solen plockades tältet ner och sen gjorde vi oss redo att lämna Haväng. Solen gassade över oss och det var alldeles säkert mer än 30 grader när bilen rullade ut på vägen igen.


Som pricken över i:et körde vi till Kivik och klämde varsin glass nere i hamnen innan det blev ett besök på Buhres fisk där lunch inhandlades. Rökta räkor och rökt makrill. Den smarriga måltiden intogs nere vid stranden i Stenshuvuds nationalpark.

Både jag och min syster var rörande överens om att det varit en perfekt helg. Skrattet låg i luften hela tiden, bortsett från de stunder då vi antingen gick eller satt och var helt tysta. Nästa år ska vi förmodligen göra en podd av vår naturhelg. Det är inte klokt vad våra hjärnor kan komma på när de får vara tillsammans i lugn och ro. Det är rent av inte klokt vad bra och roliga och härliga vi två systrar är. Jag lovar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar