måndag 13 juli 2015

Gallstensanfall och mindfulness

Fick ett elakt gallstensanfall igår. Det kom när jag låg i sängen och vilade. Startade vid fem-tiden på eftermiddagen och höll på ända fram till jag la mig strax efter elva. Trodde först att det var magkatarr eftersom hela jag är i ofas just nu. Men när värken malde på och riktade sig åt höger och bak i ryggen kände jag igen symptomen från tidigare gånger.

Orken försvann och jag la mig i soffan för att vila. Men värken gör lika ont oavsett om jag ligger, står eller går. Det behövs något som distraherar så jag vattnade blommor och slängde sopor. Till slut kom en slags ro, i trädgården. Schersminen blommar, likaså liguster och kaprifol. Hela trädgården är sprängfylld av starka dofter. Plommonen börjar växa sig stora och äpplena skiftar i grönt och rött. Bigaråerna är sena i år, det är bara några få som är röda och om inte värmen kommer ordentligt kanske vi inte hinner äta de goda bären innan det är dags att flytta.

Orken sinade igen och jag la mig i soffan tillsammans med resten av familjen och tittade på ett äventyrsprogram på svt. När det var dags att sova tog jag två alvedon och kröp ner i sängen. Bestämde mig för att fokusera bort det onda. Tänkte att allt var okej, att smärtan inte var farlig och också övergående. Andades lugnt och till slut somnade jag. Vilken lycka att vakna idag och veta att jag styrde tankarna helt rätt. Magen värker idag också, men inte alls på samma sätt som tidigare. Tempot i vardagen kommer att skruvas ner och alla måsten får portioneras ut så att det blir jämnt över vakentiden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar