måndag 10 augusti 2015

Minisemester i Stockholm

Eftersom den sedan länge inplanerade Skottlandsresan ställdes in på grund av flytt, bokade vi istället in en tvådagars-semester i Stockholm. Igår var det äntligen dags och hela familjen var taggad på vägen ner. Vi ställde bilen vid hotellet på Karlavägen och tog sedan bussen över till Djurgården och Gröna Lund. Solen gassade från den blå himlen och leendena var stora. Vi åkte karuseller, åt mat och gotter, gick i skrattkammaren och svettades. Dagen gick fort och vi var alla mycket nöjda när det var dags att åka till hotellet. Jag hade fått åka en rejäl tur i Kvasten och maken kittlade nerverna i Fritt fall.

Hotellrummet, en juniorsvit, var stort och fint med utsikt över Humlegården. Det fanns två tv-apparater och barnen fick välkomstpresenter. Vi fräschade till oss och gick ner till Bishops arms på Linnégatan. Trevlig atmosfär, trevlig servitör men dåligt utbud och maten var inte speciellt god.

Jag sov som en prinsessa och vaknade alldeles för tidigt av de små trollen på andra sidan rummet. Vi gjorde oss klara och gick ner till restaurangen för att äta frukost. Redan vid bokningen, för två månader sen, skrev jag att vi var två med mjölkproteinallergi och igår påpekade jag detsamma vid incheckningen. Trots det var utbudet uselt och bemötandet ännu värre. Den ena tjejen gjorde mig gråtfärdig, så otrevlig var hon. Maken fick nog och ställde dem mot väggen, vilket resulterade i att de fick gå ut och köpa soygurt åt oss. En soygurt som sen i det närmaste slängdes på mig i restaurangen. Väldigt tråkig start på dagen.

Men, vi rensade tankarna och borstade våra tänder innan det var dags att checka ut och köra tillbaka till Djurgården. Idag var det dags för ett Skansenbesök. Solen var lika ihärdig som igår och vi blev snabbt svettiga. Jag och barnen premiäråkte Bergbanan (maken åkte såklart också) och när vi kom upp började en dagslång promenad inne på området. Vi såg de flesta av djuren och både jag och maken försökte oss på att utbilda barnen i svensk historia. Det enda barnen ville var att äta glass, godis och se apor, ormar och spindlar. Efter många timmar var vi till slut framme vid Skansenakvariet. Sonen rusade fram, ivrig och nyfiken. När den sista delen kom, den där det är tillåtet att klappa en orm eller en spindel, då lös det ur ögonen på ungarna. De klappade ormen, 1,5 meter lång, och sonen klappade även tarantellan. Jag hade lovat att hålla i en så stor spindel om man fick. Så, med handsvett och bultande hjärta, tog jag ett djupt andetag och lät den Chilenska fågelspindeln krypa över i mina händer. Hon kittlades en smula, men det var faktiskt helt okej. Ännu en rädsla utmanad!

Barnen fick välja varsin sak i butiken och sen var det dags att åka hem igen. Hem till Gävle. Väldigt konstigt, men också självklart. Här bor vi nu. Nära åttio mil från lilla Hörjel.

3 kommentarer:

  1. Alltså jag blir så arg på bemötandet ni fick på hotellfrukosten! Jag tycker ni bordet ta det vidare, kan räcka med ett mail till hotellchefen så att de får veta hur det går till i deras restaurang.
    Och modigt att hålla spindeln, jag hade aldrig vågat!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker som Bettan. Personalen borde skämmas!
    Annars lär det som 2 roliga dagar. :) kram

    SvaraRadera
  3. Det känns konstigt att läsa att du åker NER till Stora Staden. Jag håller med dig. Att renovera är inte det roligaste i världen. Skottland ligger kvar och väntar på dig. Kram Bosse

    SvaraRadera