torsdag 24 september 2015

De sista plommonen blev en dessert

Jag såg ett recept i förra numret av Lantliv och blev sugen på att testa det. Tarte Tatin på plommon med mandelgrädde till. Vårt plommonträd slog på stort och alla frukter mognade samtidigt vilket innebar att många hann bli dåliga eller tuggade på innan vi hann plocka. Ingen sylt i år, sista burken i kylen får helt enkelt snålas på.

Barnen hjälpte till att baka, det blev lite rörigt ett tag eftersom jag har kort med tålamod och ogillar stök. Till slut var allt klart, mandelgrädden vispad och alla satt till bords. Ungarna älskade grädden, bara den. Jag och maken njöt av kakan och grädden ihop. Det blev en bra bit över så nu vet jag att det blir fika till kvällens Hela Sverige bakar.


Alldeles strax ska jag åka till city och hämta ut mina nyaste glasögon. De förra gled ner över näsan hela, verkligen hela, tiden. Så jag fick välja ett annat par som sitter där de ska. Inte riktigt samma modell och färg, men himla fina de här med.


1 kommentar:

  1. Mums! Det ser riktigt gott ut och jag som älskar blå färg tycker såklart att det blir extra tjusigt med ... Hoppas du blev nöjd med glasögonen. Kram Bosse i Södra Sverige

    SvaraRadera