onsdag 16 september 2015

Empati


Den minsta familjemedlemmen har otrolig empati. Vid nattningen för en stund sen började hon gråta när jag läste saga. Vi läste Frost och det var biten när kungen och drottningen drunknar som utlöste gråten. Tösen var alldeles förtvivlad och kunde inte förstå varför hon gråter till boken men inte filmen. Jag förklarade att både hon och jag grät när vi såg filmen på bio och nu ikväll spelade tröttheten in. Hon torkade sina tårar och sa, "jag vill alltid vara med dig, jag älskar dig mest i hela världen." Då fick jag tårar i ögonen och där satt vi, mor och dotter med glansiga ögon och hjärtan fulla av kärlek.

Den välgosade katten på bilden glömdes kvar på förskolan idag. Det upptäcktes efter fem minuter här hemma och tårarna var ett faktum. Jag slängde mig på cykeln och hämtade hem gosedjuret så att ordningen kunde återställas. De är viktiga vänner, gosedjur (och snuttar). Utan dem blir vardagen fel och ihålig. Just nu ligger båda barnen i sina sängar och sover. Den ene med feber och båda två med sina högt älskade gosekatter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar