måndag 21 september 2015

En dag vid Globen

Hela familjen var i Stockholm igår. Vi körde ner direkt efter frukosten och var framme vid Globen i bra tid för lunch. Alltså åt vi en sen frukost hemma. Barnen har inte varit i den delen av huvudstaden tidigare, jag bortser från sonens första år, och de imponerades av den vita bollen. Jag imponerades av Tele 2 Arenans storlek. Det år jag gick på lärarhögskolan gjorde jag och några kurskamrater ett arbete om planerna på att bygga en ny arena vid Globen. Det var tio år sen och nu var det himla roligt att se att bygget blev av och hur bra det blev.

Efter en stunds strosande inne på Globen shopping mötte vi upp med barnens farmor och farfar för lunch innan vi tog oss till arenan. Det var nämligen matchdag igår, Djurgården mot Malmö. Ungarna var taggade och sonen njöt av att bli uppmärksammad av kusinen som är två år yngre. Dottern njöt av att ha både chips och godis tillgängligt på en söndag. Nu gick det inte så bra för Djurgården. Trots att de hade massor med målchanser och ett bra spel förlorade de med 0-2.

Djurgårdare rapsbagge

När matchen var slut gick vi till bilen för att komma iväg så fort som möjligt. Vilket skämt! Det tog en evighet att ta sig den korta biten till Nynäshamnsvägen. När vi väl nådde rondellen stod där en polis och stoppade oss. Vi var första bilen som inte fick köra norrut. Happy days! Efter mycket mummel och mutter och en oönskad sightseeingtur i förorterna, hamnade bilen till slut i södra länken och vi kunde köra hem. Barnen somnade i baksätet och när vi närmade oss Gävle slog regndroppar mot framrutan. Efter en enkel middag stoppades barnen i säng och vi föräldrar satte oss i soffan för att varva ner. Två fotbollsmatcher på en vecka, två förluster. Jag hoppas att barnen ändå känner sig nöjda med upplevelserna. Jag tyckte att det var spännande, trots resultaten. Nu fokuserar vi på hockeyn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar