onsdag 28 oktober 2015

En god idé?

Läste ett inlägg på Facebook häromdagen och kunde inte släppa taget om det. Det gick ut på att en sida om staden jag bor i tipsade områdets företag att gynna de lokala butikerna i jul genom att ge sina anställda presentkort i julklapp därifrån. Okej, att gynna det lokala är bra, så långt är jag med. Men jag kom på en annan idé.

Företagen kan ge sina anställda ett presentkort att använda i utvalda butiker i city. Varje butik som är med i presenkortsdealen väljer ut en hjälporganisation att stödja. Presentkortet löses in i butiken och summan skänks till vald hjälporganisation och företaget/butiken uppmärksammas för sin goda vilja. Är inte det bättre än att välja ännu en tröja, en kettlebell eller kanske ett mineralpuder? Eller ska halva summan av presentkortet gå till välgörenhet? På så vis kan personen som fått julklappen både äta kakan och ha den kvar, om det nu är så att de tvunget måste få någonting att hålla i.

Vi måste inte spendera en himla massa pengar på att enbart ge bort saker till oss/de som redan har en massa. Varje jul de senaste åren har jag och min man valt att ge ett hjälpande presentkort till någon. Det har varit getter, vaccin, måltidsersättning, rent vatten och annat vettigt. Förra året fick maken ett värdebevis från Unicef på fars dag. Det och teckningar från barnen. Och kärlek, för det är viktigast.

Jag hoppas att många företag väljer att ge bort vettiga saker i julklapp till sina anställda. För vi är en mänsklighet på en planet. Det finns inget annat.  Detta är vad vi har och vi har det tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar