onsdag 7 oktober 2015

Frasiga frostmorgon

Fras fras. Jag går långsamt över gräsmattan, njuter av varenda litet kras. På kvällen igår sjönk temperaturen så mycket att andedräkten helt plötsligt fick former. Minusgraderna la sig över oss och stjärnorna syntes tydligt på den mörka himlen.

Natten var kall och jag bäddade in mig i täcket till bara nästippen stack fram. När jag kom upp i morse var det -6 grader ute. Allt var täckt av frost och när de första solstrålarna smet in mellan huskropparna glittrade det överallt. Skyddsnätet till studsmattan såg ut att vara gjort av små små briljanter.

Trots att vi klädde oss i varma kläder frös både jag och barnen när vi cyklade till skola och förskola. Dotterns fingrar var alldeles röda när hon tog av sig vantarna. Kylan slog till snabbt och alla vinterkläder ligger på vinden. Jag vill inte ta fram dem för tidigt, det ligger en lång och kall vinter framför oss. Imorgon blir det lager på lager. Imorgon kanske det inte heller är frost ute. Det är trots allt bara början på oktober. Underbart vackra oktober.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar