tisdag 6 oktober 2015

Livsnjutarlunch i skogen



Koka kaffe och hälla på termosen. Göra smörgåsar och fylla vattenflaskan. Packa ner allt, plus sittunderlag och en ny bok, i ryggsäcken och sen klä sig varmt. Där har vi receptet på vad som kan bli en riktigt lyckad lunch. Jag gick upp till Hemlingby och hittade en varm plats i skogen. Njöt av varje tugga och blundade mot solen. Log åt alla skolbarn som struttade förbi längs stigen. Började läsa i den nya boken och precis när det blev väldigt sorgligt avbröts jag av två ekorrar som lekte en bit bort. De väsnades och jagade varandra, bråkade om vem som skulle ha den jättestora tallkotten. Jag vet inte vem som hade lyckan med sig, de båda ekorrarna försvann upp i ett träd och tystnade.


Himlen var lite grå när jag gick hemifrån, nu har nästan alla moln försvunnit och kvar finns en knallblå himmel. Hösten har trätt in på allvar och det krävs vantar och mössa om du inte vill frysa om händer och huvud. Den höga luften plockar fram nya dofter och minnesbanken letar upp gamla upplevelser och blandar dem med dessa nya. Idag tänkte jag på kalla höstdagar när vi bodde i Stockholm, på vinande och råa oktobermorgnar i Hörjel när jag och barnen väntade på skolbussen. Men också på minnen från när jag var liten och samlade höstlöv med alldeles för kalla fingrar och helgmorgnar när jag tassade ut i gummistövlar för att knäcka den tunna isen på grusvägens vattenpölar. Såna minnen samsas med det nya jag upplever nu och skapar nya minnen. Det är i naturen jag blir som gladast och fyller lungorna med ny frisk luft som sen ger mig energi att orka med alla andra intryck. Jag hoppas att mina barn känner likadant och samlar en massa härliga minnen att ta fram senare i livet.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar