torsdag 15 oktober 2015

Tankeställare och flashback

Sitter i soffan och bara glor. Lite på tv och lite på plattan. Fastnade med blicken på en reklamfilm, Systembolagets senaste. En storasyster letar efter sin lillasyster, hon ringer runt och blir mer och mer orolig. Det visar sig vara så att storasystern har köpt ut alkohol åt sin syster och ju längre kvällen går, desto mer orolig blir den äldre. Allt slutar gott, men mina känslor tar över och tårarna rinner. Tänk om det varit mitt barn och tänk om det inte slutat bra?

Det dyker upp ett speciellt minne hos mig. En lördagskväll, jag tror det var 1991. Vi var många som stod vid busshållplatsen och väntade. Partykväll i Åhus, jag minns inte vem som skulle stå på scenen. Jag var 15 år och de flesta runt mig var klasskompisar. Alla hade druckit. Sprit fanns det alltid att få tag på, antingen smuggelvariant, "lånat" eller hembränt. Vissa var småberusade, ganska många tjoade och vinglade fram och tillbaka. En av tjejerna var så full att hon inte kunde stå längre. Hon föll baklänges in i buskarna och alla skrattade. Det fanns inte en chans att hon skulle följa med till Åhus. Jag vet inte om hon somnade där på marken, bland grus och kvistar. Däremot kommer jag ihåg mina ord. "Vi måste ringa hennes föräldrar!" Alla protesterade, hon skulle bli utskälld och inte få följa med nästa gång. Och!? Jag gav mig inte, hellre ilskna föräldrar än ovetande och förtvivlade föräldrar. Tjejen hämtades och vi andra åkte iväg. Tänk om inte en enda av oss hade stått upp för henne?

Vid andra tillfällen ringde vi till andra föräldrar, för låta den stupfulle sova av sig ruset en smula och för att att hemlighålla att hen däckat. Vi var 15 år. Vi var erfarna. Vi var alldeles för unga.

Jag hoppas att mina barn lyssnar på mig och att de får fina vänner som är stora nog utan alkohol. Jag önskar av hela mitt hjärta att de känner sig trygga med sina egna känslor och med oss föräldrar. Att vi kan prata tillsammans om det mesta. Diskutera och mötas där alla känner sig nöjda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar