måndag 30 november 2015

Första advent redan förbi


Igår, sådär bara, var det första advent. En dag jag helt klart hade räknat med att få njuta av tillsammans med snövitt landskap. Vi bor faktiskt i Gävle nu, Norrlands tåspets. Men, ingen snö i sikte. Snarare regn och snålblåst. Trots höstrusk var det en fin dag för oss. Vi lallade omkring här hemma och njöt. Det första ljuset tändes till frukosten och här och var i huset påminns vi om att det är jul på intågande.


På eftermiddagen var det invigning av Gävles 49:e julbock. Självklart var vi där. Barnen tittade på Isa (hon från årets melodifestival) och smaskade i sig sockerkanderade äpplen till de var som små kladdiga monster. Klockan fyra ropades det ut att julbocken var invigd och då drog världens fyrverkeriuppvisning igång. Wow! Det var helt fantastiskt, närapå religiöst. Efteråt unnade vi oss ett restaurangbesök innan det var dags att åka hem och dricka glögg och mumsa både pepparkakor och lussebullar.

När barnen hade somnat och saker framplockade inför ännu en måndag, hällde jag och maken upp varsin liten skvätt cognacsglögg och satte igång första delen av Itzhaks julevangelium (Hipp Hipp). Det är en härlig tradition, nygammal, att bara sitta ner i lugn och ro och få fnissa en stund. Som jag skrev tidigare, det blev en fin första advent i hemmet.


Måste uppmärksamma att det gått två veckor sen jag skrev senast. Mitt välmående åkte ner i skorna en vända och när jag till slut kom fram till vad det handlade om tog vabbandet över i huset. Därför har bloggen fått vila. Precis som jag ska göra en stund nu innan det är dags att hämta hem barn från skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar