fredag 13 november 2015

Längtan efter december

Det är inte så mycket "nuet" i att längta till december. Men jag gör det, längtar och låter fjärilarna i magen flyga ett par extra varv per dag. Första julen i ett radhus i Gävle. Ingen julgran ute på gräsmattan som välkomnar oss på eftermiddagarna. Däremot en liten slinga i en blomsterlåda där gammal och torr ljung står och krispar ikapp med frosten. Vi har tagit med våra traditioner hit och kommer att göra om dem så att de passar ett annorlunda boende och liv.

Jag längtar, barnen längtar, maken bävar. Det är likadant varje år och även så nu. Imorgon kommer Tomten till affären och barnen kan få lämna in sina önskelistor. På vår kyl hänger det två handskrivna lappar med önskningar. En med en nioårings handstil och en med en femårings krumeluriga bokstäver. Ljuvligt. Idag köper jag hem glögg och ikväll tar vi första muggen. Varför vänta? Trettio dagar av jul och längt är alldeles för lite när det är årets stora begivenhet vi pratar om. Igår fick två flaskor av Indiskas "Cosy Christmas" följa med hem och även de ska invigas idag. Jag vill äta pepparkakor, lussebullar och smaska vörtbröd till magen sväller upp av allt mjöl. I år omvandlar jag längtan till verklighet och efter nyår får det bli en utvärdering.

Ha en härlig fredag!

Första advent 2014, Hörjel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar