tisdag 3 november 2015

Livet livet livet

Helt plötsligt, mitt i natten, ramlade vi rakt in i november. En strålande vacker oktober tog slut och nu är det näst sista uppslaget på almanackan vi stirrar på. November, det har gått tre månader sen vi lämnade lantliv på gård i Skåne för radhusliv i stadsmiljö i Gävle. Tre månader jag kan tycka känns som en evighet eller bara ett par veckor. När vi parkerade bilen efter nästan åttio mils bilkörning var det sommar och grönt överallt. Sedan dess har det hunnit bli fruktplockning, skolstart, kräftskiva, första eldningen i kaminen, vant- och mösspremiär och en natur som bytt kläder mer ofta än drottningen. Nu är det höst och vintern är på väg. De flesta löven har fallit från träden och vår gräsmatta ser ut som en gulbrun filt.

Det har hänt otroligt mycket och jag saknar Skåne varje dag. Visst ser jag det vackra i den nya miljön, men det går inte att jämföra. Jag saknar så att tårarna ibland rinner av sig själv. Det måste jag få göra. Mina rötter grävdes upp och de dinglar fortfarande i luften. De behöver få tid på sig att rota om och bli starka igen. Därför är det lite svajigt till och från. Det finns inget ankare att lita på när vindarna blåser starka. Så jag hukar, parerar och ställer mig upp igen när det känns lugnt.

Ja, det är mycket att ta in. Varje dag är en ny chans och en ny möjlighet att göra det bästa. Vissa dagar blir kväll och där får det vara. Andra dagar är som honungsdoftande lyckorus och räcker ända till nästa dag. Alla dagar tillsammans skapar en vardag som kan jämföras med en skog. Inget är det andra likt men allt hör ihop.

Just nu bäddar jag in mig i känslan av att julen på väg. Varenda liten glittrig kula i affären får mig att le stort och varmt. Att dutta kanel i kaffet är ren njutning. Mörkret rullar ut sig alltmer för var dag som går och morgon möter kväll i ett nafs. Solens strålar är välkomna och jag står med ansiktet mot himlen och lapar energi. På kvällen tänds ljusen och den lilla prydnadsspisen i köket sprider orientaliska dofter som får kroppen att varva ner i lugn och ro. November är igång och vi låter hösten möta vintern på sitt eget sätt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar