fredag 6 november 2015

Mindfulness

Jag har en app på min telefon som heter Mindfulness - Lugn och Lycklig. Den har jag använt till och från under några år, beroende på välmående. Just nu är det mycket som händer och då kan det vara bra att komma ner i varv och hamna i nuet. Ett tag övade jag dagligen med en tjugo minuter lång kroppsscanning. Höll på så i flera månader och det krävdes många tillfällen innan jag verkligen höll mig vaken under hela genomgången. I början somnade jag efter bara någon minut och vaknade antingen av mina egna snarkningar eller av klockorna i slutet. Oavsett vakentid eller inte tog det ner mig i varv och vardagen blev lite lättare att hantera.

Idag valde jag tio minuter kroppsscanning och kom väldigt fort in i övningen. Tyvärr smög sig maken in i rummet och det räckte med ett litet knäpp i golvet för att jag skulle ryckas ur mitt lugn. Resten av tiden gick åt till att skingra tankarna från alla måsten och borden. Det var ändå väldigt skönt att få en kort paus. Att koppla ur allt utom andning och hörsel på bästa sätt.


Ett annat sätt att träna mindfulness är att ge sig ut i naturen. Jag älskar att gå i tystnaden, alldeles ensam. Låta suset och dofterna leta sig in under huden och stanna kvar där som en skön filt.Att bara få finnas till tillsammans med den uråldriga naturen. Det är också fint att springa och jag behöver ljud i öronen när jag springer. Dels för att inte lyssna på andetagens olika nivåer. Men också för att inte tänka så mycket. Musik fungerade i början. Nu är det poddar jag lyssnar på. Mina egna tankar skingras samtidigt som uthålligheten blir bättre. Det är också en slags mindfulness. Att stanna i nuet istället för att tänka på allt annat och vad som kan bli bättre. Springandet ger mig dessutom ny energi och när det rullar på som det är tänkt fungerar det bra.

Utmattningssyndrom, det är min åkomma. Viljan och lusten finns där, men tyvärr tar orken slut alldeles för fort. Därför försöker jag få in mycket mindfulness i vardagen. Inte alltid så lätt med två energifyllda barn i huset. Inte heller så lätt när invanda tankar pockar på uppmärksamhet. På något vis ska det funka. Jag jobbar på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar