torsdag 5 november 2015

Naturens egen frosting


Vi vaknade upp till ett gnistrande landskap idag. Fönsterblecken på dotterns rum glimmade så att min mage bubblade till av lycka. Till frukosten diskuterades det jullängtan och till slut var både jag och barnen alldeles uppspelta. Asfalten utanför huset var täckt av frost så det blev en promenad till skola och förskola istället för att cykla. Jag är inte van vid att cykla mer än när det är sommartid så därför valdes det bort. Stegen var raska och barnen jublade när vi tog en genväg över Jungfrubacken. Varenda grässtrå var täckt att frost och det var som att gå i en saga. När barnen var lämnade gick jag tillbaka till ängen och njöt av utsikten. Solen hade kommit över trädtopparna så det var ännu mera vackert. Jag längtar efter rimfrost och kyliga morgnar. Att gå i tystnaden som blir när naturen är helt täckt av ett tjockt kristallager.

Nu får det bli en kopp varm choklad och en stunds läsning. Ha en fin dag!




5 kommentarer:

  1. Underbart inlägg. :) Jag håller med dig fullständigt. Men så länge det finns blommor kvar vill jag skjuta upp Herr Frost ett tag till. Sedan är han välkommen att komma ofta på besök. Jag älskar att gå i tystnaden och höra knarrandet under fötterna och har många minnen från liknande stunder. Jag gillar att läsa att det står "må bra" också bland dina etiketter. Bossekram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Bosse! Jag är usel på att svara på kommentarer, genant.

      Radera
  2. Hej Sandra! Hittade dig genom Bosse... och tänkte att du känner nog som jag inför naturen :)
    Här har vi inte haft någon ordentlig frost än... idag står termometern på 8 plusgrader, så någon krispig frost känns avlägsen.Den som väntar på något gott... osv... och nu längtar jag efter riktigt frostiga morgnar!
    Ha en fin dag!
    Anki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta att svaret dröjt, antar att du aldrig kommer att se det här svaret heller. :)
      Jag älskar naturen! Nu har vardagsfrosten äntligen kommit till Gävle. Snorhala vattenpölar, glittrande vägbanor och kalla näsor.
      Tack för din kommentar.

      Radera
  3. Vilka fina bilder du tar! Här i Göteborg har inte frosten kommit ännu, mest bara grått än så länge, men vi längtar efter julen och hoppas på snö. http://studiosvagga.blogspot.se/

    SvaraRadera