måndag 16 november 2015

Oroliga nätter, röriga tankar

Våra barn sover inte ordentligt på nätterna. De är törstiga, kissnödiga, frågvisa eller har läskiga mardrömmar. Natten till idag var jag uppe tre gånger hos dottern, det är oftast hon som ropar. Första gången var det en mardröm, andra gången vatten, tredje gången en ny mardröm. Vi kramas och pratar en liten stund och sen är det över och lilla tösen kan somna om igen. Tyvärr är det inte lika lätt för mig. Jag har oerhört svårt att somna om efter att ha blivit väckt. Tankarna far och till slut blir det kaos och katastroftänk tills hjärtat bultar tungt i bröstet.

Min nya samtalskontakt har sagt att sömnen är oerhört viktig för att återhämta sig. Jag har inte sovit många ostörda nätter de senaste åren. Dålig ekvation. Dessutom störs jag av vardagen. Kroppen är orolig, magen har börjat värka igen och jag blir snorig titt som tätt. Hjärnan och hjärtat säger mig att det är dags att åka hem. Hemlängtan drar i mig. Sonen frågar om jag saknar Skåne och säger åt mig att tänka på annat istället när längtan kommer. Älskade unge. Jag behöver tänka på det som gör mig lugn. På det öppna landskapet, bokskogar, äppellundar och den bångstyriga Östersjökusten. Så jag går omkring som i en virvelvind. Dras hit och dit i tankarna. Känner glädje över min familj och vårt hem och den lilla plätt natur som är vår. Blir ledsen när jag möter asfalt, barr och sammankopplade hus överallt. För att få överblick måste jag gå upp på toppen av Hemlingbybacken och känna att det enda som finns över mig är himlen. Då släpper tyngden en smula och andningen blir lugn.

Sen blir jag trött och måste vila. Orden blandas samman och ganska ofta kommer de inte alls över läpparna. Så jag vilar och känner hjärtat slå i bröstet. Tänker på världen och tryggheten och oron och tiden och rätt vad det är slår hjärtat för många slag på en gång. Och barnen oroas på nätterna och vaknar och väcker mig och maken och sen går vi här, hålögda och önskar oss en lång vila.


1 kommentar:

  1. Att skriva kan vara ett fint "rum" att gå in i för att komma lite till rätta och må bättre när natten är orolig och det är svårt att få ordning på tankarna. Dina ord inreder vackert.
    Önskar dig och de dina en fortsatt fin helg.
    /Mia

    SvaraRadera