tisdag 10 november 2015

Vegoval

Mannen i huset gnisslar över att vi äter alldeles för mycket kött och jag kan hålla med honom. Däremot är det inte bara till att göra en tomasbaserad gryta med linser, bönor och grönsaker och sätta fram på bordet. Det finns två barn i huset att ta hänsyn till och de är kräsna. Vi har i omgångar gett oss på det vegetariska och det har inte varit smärtfritt. Dels är det jag som lagar den mesta maten här hemma och så är det tiden det tar att anamma ett nytt recept och få det att fungera. Jag ogillar att följa recept. Mest blir det så att jag ser ett recept, kollar innehållet och sen tar jag med det som hörs gott och tillsätter annat för att få min prägel på maten.

Nu har vi en ny omgång vegosnack i huset. Det blev väldigt aktuellt efter det att maken sett Cowspiracy och bara en vecka efter det kom WHOs rapport om förhöjd cancerrisk i samband med processat kött. Hjälp! Hur ska vi nu lösa detta på bästa sätt så att alla blir nöjda och mätta? Inte nog med det, ingredienserna ska helst vara ekologiska, fairtrade, närodlade och mjölkproteinfria. Min hjärna börjar småputtra i kanterna redan där. Men, en bra början är att köra vegetariskt varannan dag. Jag tänker att varannan dag ska barnen tycka om maten och äta mycket, de andra dagarna kan det vara något nytt och oväntat. I varje måltid ska det finnas åtminstone en mättande del som sonen och dottern tycker om och därför äter. Vet ni? Än så länge funkar det! Jag har googlat mig blå och skrivit listor med förslag på mat. Våra vardagsrätter finns med och många gånger går det att byta ut köttet mot baljväxter av något slag. Om det rynkas på näsan så försöker jag tänka ut ett sätt att förbättra receptet till nästa gång.

Denna tisdagskväll serverades det pasta med champinjonsås, basilikapuckar, kidneybönor (blandade med vitlök, svartpeppar, salt och olivolja) och broccoli. Alla åt sig mätta och det blev matlåda över till maken imorgon. Morgondagens middag blir bakad potatis med tonfisksås och majs. På torsdag gör jag en nudelsoppa med grönsaker och till det blir det gott bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar