måndag 7 december 2015

Lyxen att få ha två "hemma"

Äntligen Skåne! Efter fyra månader i Gävle åkte vi äntligen ner till Skåne i fredags. I den kraftiga vinden skumpade planet omkring mellan Arlanda och Sturup. Men oj vad skönt det var att få komma hem igen. Visserligen var det kolsvart ute när vi landade, allt som syntes var lampor och silhuetter. Att komma in genom dörren hos mamma och pappa och känna lugnet krypa in under skinnet på mig samtidigt som huset glittrade i full julmundering, det var underbart.

Det blåste precis hela helgen så min önskan om att komma ut i naturen och andas in öppenheten kom av sig. Däremot fick barnen leka en förmiddag hos sina skånska bästisar och jag passade på att hälsa på hemma hos Linda. Känslan av att allt var som vanligt låg runt mig hela tiden. På lördagseftermiddagen tog vi oss till "mitt" slott, Kronovall, för att gå på julmässa (julmarknad). För många år sen jobbade jag i disken på slottet och för ännu fler år sen cyklade jag dit för att mata svanarna i vallgraven. Ljusslingor och tända ljus, gamla knarrande golv och härligt hantverk samsades i Spannstallet. Själva slottet var halvt inpackat i plast, förmodligen på grund av renovering. Vinden rev och slet i allt i dess väg så alla ökade på stegen för att komma in i lugnet. Igår drällde alla runt i huset och vi packade väskor och lekte omvartannat. Jag stod framför kaminen etthundrafemtioåtta gånger för att njuta av värmen. Det är en speciell grej som jag och min syster gör och har gjort sen vi var små.

När klockan var två på eftermiddagen var det dags att köra mot Sturup igen och flyga hem. Hemfärden blev än skumpigare och innan planet var nere på marken var mitt ansikte grönt av illamående. Regnet öste ner ute och trafiken på E4-an sniglade sig fram i rad. Ett snabbt stopp på en hamburgerrestaurang behövdes för att fylla magarna och sen var det raksträcka hem. Dottern slocknade i bilen och bars upp till sin säng när vi äntligen var hemma. Jag och maken packade upp alla saker innan vi tände ljus, hällde upp glögg och satte oss ner för att se andra delen av Itzhaks Julevangelium. Efter det var jag en halvsovande slöfis och det var himmelskt att få krypa ner i sin egen säng igen.

En sak som kom över mig nu under morgonen är att det är en oerhörd lyx att få ha två platser att kalla hemma. Jag har mitt hem i häret och nuet. Sen finns det Skåne, sydöstra delen, som för alltid kommer att vara hemma i mitt hjärta. Att få stå i stunden och blicka upp på himlen och veta att det är samma himmel på båda platserna gör längtan inom mig lite mindre. Nu ska jag krama minnena från helgen så länge de känns stora. Krama om dem och njuta av att vara hemma och äntligen få plocka fram julen i vårt hus.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar