torsdag 3 december 2015

Tusen år till julafton, vilken hit

Årets julkalender på SVT har fått svenskarna att koka av upprördhet. Programmet sågas vid fotknölarna och många tänker inte se ett enda avsnitt till.

Hemma hos oss är det tvärtom, jag och barnen sitter bänkade och kommer att göra så ända fram till sista sekunden. Vi skrattar, diskuterar och njuter. En 39-årig mamma, en 9-årig storebror och en 5-årig lillasyster sitter tillsammans och ler mot både tvn och varandra. Bättre än så blir det inte. Jag älskar julen och tycker visserligen att julkalendern ska vara sådär fluffig, vit och julkänsloaktig. Men detta är en skojig berättelse/information om hur vi har kommit till att fira jul som vi gör idag. Jag kan tänka mig att både skolor och förskolor kommer att få många intressanta historiestunder tack vare "Tusen år till julafton". Hellre det än att det ska diskuteras julklappsönskningar. Så slappna av och ta julkalendern för vad den är, underhållning. Glöm inte bort gnället från förra årets tv-kalender, jul utomlands och ingen känsla alls. Allt var bättre förr, med Lillstrumpa och Systeryster (den heter något annat), Marias barn (den där med bara bilder och berättarröst) och ett gäng till. Nej, det var nog inte bättre förr. Vi minns med känslan hos ett barn, glatt och nytt.

Heja årets julkalender!


1 kommentar:

  1. Vilken tur att de är fler än vi som tycker om den. Jag och sonen tycker den är jätte bra och sitter i soffan under en filt varje morgon och tittar. Smaken är ju som baken. Men de borde väl finnas värre saker i världen än att "årets julkalender inte är tillräckligt julig"?

    SvaraRadera