torsdag 21 januari 2016

Spiral

Livets berg- och dalbana har en nedåtgående spiral just nu. Det är mycket negativt i luften och orken inombords har pyst ut en smula. Jag kan inte låta bli att tänka hur ledsamt det är att se hela dagar som något man måste komma genom så att en ny dag kan få ta vid. Helt plötsligt har de där dagarna blivit till veckor och då kommer skammen. Att inte ha gjort sitt bästa. Både för sin egen skull och för de i din närhet. Mina tankar maler på, det finns hur många spår som helst att följa. Jag analyserar, jämför, förkastar och memorerar. Längst fram står ändå viljan. Viljan att ha det bra. Att känna sig nöjd med tillvaron. Den som inte är perfekt, men som får vardagen att kännas meningsfull.

Så jag stannar upp längs vägen och vänder ansiktet mot himlen. Andas in storheten och känner hur hjärta och hjärna kickar igång. Rullar ut min yogamatta på vardagsrumsgolvet och tänjer ut kroppen och öppnar upp för själen. Jag ger inte upp. Även om benen inte vill gå, armarna inte vill lyfta och orken sinat, ger jag inte upp. Det finns en mening med varje liten stund och jag tänker göra så många stunder jag bara kan till ljusa stunder. Upp igen kära gamla livsberg- och dalbana. Upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar