torsdag 5 januari 2017

Gnistrande vinterdag

Dagen började med - 13 och snöfall. Jag klädde på mig ordentligt och gick till jobbet. Eftersom glasögonen låg i ryggsäcken kunde jag dra upp halsduken över näsan och på så vis få värme i inandningsluften. 25 minuter tog det och energin låg utspridd längs vägen.

På hemvägen var himlen blå och solen strålade så att det glittrade överallt. Temperaturen var samma som i morse men det bet rejält i ansiktet. 


La mig i soffan direkt när jag kom hem. Det gick inte mer än några minuter förrän tandvärken från helvetet högg i höger underkäke. Tårarna rann och jag fick ta två Alvedon och lägga vetekudden på kinden. Folktandvårdens jour hade inte tid att ta emot mig idag så det blir till att ringa dem direkt imorgon. Just nu molar det svagt och jag vågar inte tugga hur hårt som helst. 

Roligare än tandvärk är kalas. Granntjejen fyller tio år idag och vi blev ditbjudna på fika. Kakor och tårta och trevligt sällskap, det är fint. När vi skulle gå hem var det - 16 och nu, två timmar senare, är det - 18. Brr, kallt om en skånings nästipp. 

Jag och barnen har kurat ner oss i soffan och tittar på Alvin och gänget 4. I kaminen sprakar det fint och överallt brinner värmeljus. Myspys. Pappan i huset är i Stockholm och tittar på ishockey. Skönt med en extra helgkväll. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar