måndag 16 januari 2017

Gott och blandat

Jag hade bestämt mig för att försöka blogga varje dag det här året. Tio dagar in hade den föresatsen brutits.



Kalas i onsdags för svärfar. Båda barnen var hemma med pappa på dagen för att bli riktigt krya. I torsdags var det skoldags och jag fick nästan ångest av att säga hejdå. De hade det bra och var glada över att få träffa kompisarna igen. Jag vilade större delen av dagen och började få lite smått ont i magen efter lunch. Maken kom hem med splitternya bilen och vi tog en tur till affären för att köpa allvädersstövlar till tösen. Magontet blev värre ju senare på kvällen det blev. La mig tidigt med vetekudden på magen och kunde till slut somna. Vaknade mitt i natten av att det gjorde riktigt ont under revbenen. Vred och vände på mig länge och när klockan ringde var jag ett spöke. Skönt nog fick jag en timme sovmorgon. 

Fredagen blev en ärendedag. Fixade nytt pass till mig (hjälp, vem är den åldrande kvinnan på fotot?) och skrev under barnens ansökan så att de också kan få sina. Kollade in rean i klädaffärerna, men det blev inget kul. Jo, en mysdress till dottern. Jag hade lite småont i magen under dagen och när hela familjen åkte till affären kändes det som dagen innan. Trots det sörplade jag i mig två glas mousserande vin under kvällen. 

Det blev tacos till kvällsmat, vegetariskt till oss vuxna och vanlig köttfärs till barnen. Efteråt mös vi i soffan och såg veckans På spåret. Glasgow var det enda roliga att svara på. När barnen hade somnat behövde jag vetekudden igen. Den hjälpte inte ett dugg,  jag gick och la mig istället. Värmedyna under ryggen och vetekudde på magen. Ajajaj. Ålade runt i sängen och sen kom tårarna. När maken väl kröp ner var jag jätteledsen. Fick massage på ryggen och till slut två Alvedon. Smärtan blev bara värre och värre. Kände över magen och förstod att det var ett gallstensanfall. Maken fick ur mig att jag behövde åka till sjukhus. 1177 sa samma sak så svärföräldrarna ringdes in och vi bokade en taxi. 

Klockan var tio i ett när vi kom in på akutmottagningen. Jag förstod absolut inte var tiden tagit vägen. Sköterskan släppte in oss på en gång och jag fick en säng. En infart sattes i armvecket och blodprov togs och jag grät och grät. Efter en liten stund kom en läkare och undersökte mig och ganska direkt efter det kom narkossköterskan och gav mig morfinpreparat i armen och en annan smärtstillande i skinkan. En kvart senare var jag lugn och lullig. 

Ett par undersökningar till gjordes, ett snabbt ultraljud och sen fick vi åka hem. Jag ska få göra ett stort ultraljud och därefter får vi se om det blir sprängning av stenar eller operation för att ta bort gallblåsan. Klockan tre låg jag hemma i min säng och sov det bästa någonsin fram till halv elva på lördagsförmiddagen. 

Barnen var informerade om läget och det blev en bra dag. Bowling och ett snabbt besök på Ikea. Jag vilade i soffan resten av dagen och la mig innan klockan tio. 

Igår åkte grabbarna i familjen till Kungsberget för att åka slalom. Jag och lilla tösen stannade hemma och spelade sällskapsspel och tittade på tv. Nåja, jag tvättade en massa och röjde här och var i huset. 

Det blev en annorlunda inledning av helgen, men ändå bra i slutändan. Nu har vi ny vecka och den ska vara lugn, tack. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar