måndag 9 januari 2017

Tema vin

I lördags lämnade jag och maken barnen hos farmor och farfar och sen körde vi mot Stockholm. Första stoppet var Ulriksdals slott där det blev ett besök på trädgårdshandeln. Jag blev helt såld på tulpanerna som du själv fick klippa från löken.

Nästa anhalt var slottscaféet och en kopp kaffe i väntan på sällskapet. Makens bästa vän och dennes sambo dök upp efter en stund och det blev en hel del skratt. Överraskning! Sambon hade bjudit in oss i hemlighet och det blev en fullträff. 

Strax före klockan fyra checkade vi in på The Winery hotel i Solna. En stunds vila och ett glas vin på rummet innan kläderna byttes mot något snyggare och vi gick ner till baren. Där väntade rundvandring i vinproduntionen (med ett glas av deras egna vin i handen). Trettio minuter senare slog vi oss ner för att prova några viner. Eftersom The Winerys druvor växer i Toscana förutsatte jag att provningen skulle vara med viner därifrån. Nej då, det blev en Chilensk provning med fyra olika viner. Två vita och två röda. Intressant. 

Efter provningen blev det ännu ett glas vin i baren. Efter det behövde vi gå ut för att komma till delin som just i lördags var stand in för restaurangen. Först blev det ett glas cava som kompensation för att restaurangen var stängd. Till förrätt tog vi deli-bricka och rött vin. Jag åt pasta med scampi (jag vet, skäms faktiskt) och de andra åt svamprisotto och gödkalvsrostbiff. Innan vi var klara hade ännu en flaska vin druckits upp. 

Resten av kvällen spenderades i baren/loungen där jag lyckades få i mig ännu ett glas vin. Himla tur att det blev väldigt mycket vatten till det. Bortsett från all mat och dryck pratade vi nonstop om allt möjligt. Det var hur roligt och givande som helst. Klockan var närmare halv två innan jag kom i säng. Tyvärr väcktes jag sen alldeles för tidigt av morgonpigga barn på våningen över eller under. 


Kroppen var lika skakig som förväntat på morgonen, så det blev en stadig frukost för att få ordning på allt. Köket hade fått till världens bästa bacon! Det och en massa annat fick energin att återvända. För säkerhets skull tog vi en frisk promenad innan det var dags att hoppa in i bilen och åka hem till Gävle igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar