onsdag 4 januari 2017

Ut och sladda med cykeln

Det snöade hela natten och i morse när jag öppnade ytterdörren låg det en dm snö på marken. Väldigt vackert och inte alls blöt. Tidig morgon eller väldigt sen natt hade traktorn plogat området så det gick bra att komma iväg på cykeln. Redan hundra meter hemifrån höll jag på att välta då en snövall som gömt sig la fälleben för mitt framdäck. Trampade lugnt och försiktigt och det gick bra ända till jag kom in i Sörby där ingen alls hade snöröjt. Bakdäcket började sladda med en gång och hur jag än försökte slutade det med att jag ramlade av cykeln. Den sista biten var bara till att gå, med en bångstyrig cykel vid sin sida.


Bilden ovan visar inte hur mycket snö det var i morse. I eftermiddags var det mer och jag kom inte mer än kanske hundra meter innan bakdäcket sladdade omkring igen. En halvtimme senare var jag hemma. Svettig, sned i stativet över att ha lett cykeln än en gång. Imorgon går jag till jobbet. Ska tilläggas att jag är helt nybörjare på att cykla vintertid. Som skåning och tidigare boende på landet var det antingen bil eller ben som gällde för att komma fram vintertid.

Om en timme är det dags att klä på sig igen och traska genom snöfallet hem till svärföräldrarna. Vi ska ha julgransplundring och dansa ut julen. Jag har inte plockat bort något här hemma än, men lådorna är framplockade och redo när andan faller på. Hur gör du? Är julen kvar in i det längsta eller ska den ut innan nyårsafton är över?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar