onsdag 1 februari 2017

Vinter utan snö

I Skåne och på en del andra platser i landet blommar både snödroppar, vintergäck och några vilsna tussilago. Här uppe blommade rimfrosten igår. Jag tog en lång promenad när dottern var lämnad i skolan. Det såg ut som att naturen blivit is-statisk. Spretande kristaller som glänste i soluppgången. Väldigt vackert.

Trist är att vi inte har gåvänlig snö på marken. Inte heller barmark. Däremot är det gott om is. Blankis, knögglig is, isstalagmiter och flera andra snubbelvänliga ismöjligheter. Jag är känd för att halka på vad som helst. Mina Sorelkängor är alltid på fötterna. Även om det är fint på gator och torg inne i centrum så spelar det ingen roll. Jag måste ta mig dit först! Kan vi inte bestämma att antingen blir det vår nu, eller så kommer det en decimeter snö som ligger en månad? Mitt humör orkar inte med detta evigt gråa. Temperaturen går upp och ner, upp och ner. Plusminusnoll...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar