tisdag 27 juni 2017

En vänlig grönskas rika längt

Jag hade tänkt att skriva "I denna ljuva sommartid" som rubrik, men den sommar som är just nu är väldigt höstlik. Däremot är det väldigt grönt överallt. Det eviga regnandet ger naturen en vacker nyans och det doftar gott ute. Däremot är det inget shorts- och linneväder. Snarare stövlar och regnjacka.


Om en vecka börjar min ledighet. Det finns en längtan i kroppen som reagerar varje morgon när larmet går igång. En längtan efter att få sova länge, dricka kaffe på altanen och bara vara. Att packa nödvändigheter och sitta på en båt och tuffa ut i Stockholms skärgård. Att spela kort när skymningen faller och plocka blåbär till frukosten. Det finns också en längtan efter mitt Skåne. Mitt Skåne där jag kan se långt, njuta av djupgröna bokskogar, doppa fötterna i ett kallt Östersjön och känna hemmakänslan hos mamma och pappa. Så mycket längt det finns i den här trötta kroppen.


Ikväll ska jag krypa ner under filten i soffan och småle lite fånigt när såg-vinjetten till sommarens bästa tv-serie äntligen drar igång. Morden i Midsomer, mord i vackra miljöer och brittiskt så det förslår. Jag vill äta short bread och dricka earl grey tills munnen inte orkar njuta längre. Fast just ikväll blir det en rökig whisky som fyller insidan med ren kärlek.

Med tanke på allt fint jag skrivit om får det ändå bli - I denna ljuva sommartid. Vädret ska inte få styra över hur fin min sommar ska bli. Det är sommar, naturen grönskar och äntligen kommer semestern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar